Hallo TW'ers. Ik heb een HP 550 (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06a/321957-321957-64295-321838-89315-3764998.html) laptop. Windows Vista zat hier op voorge?nstalleerd. Echter was ik niet tevreden over Vista en heb ik naar Windows 7 ge?pgrade. Ik heb hier ook nog een Windows XP (met SP3) CD liggen en die wil ik installeren op mijn laptop. Ik heb echter gelezen dat ik verschillende drivers en allerlei andere aangepaste dingen moet installeren als ik dan XP erop heb gezet. Is het wel slim om naar XP te gaan? Want ik wil naar XP omdat die beter is met het draaien van spellen....
03 februari 2010 12:55
masterwillems
XP zou kunnen, als je uren wilt spenderen aan de juiste drivers zoeken en installeren (te beginnen met een SATA driver voor je installatie die je daarna in je Windows installatie moet plaatsen.)
Zelf zou ik het niet doen, Windows Vista en 7 werkt in mijn opinie goed en mis XP ook zeerzeker niet.
03 februari 2010 13:30
xdaanx
Ik zou echt heel erg graag XP willen maar het is volgensmij een heel moeilijk gedoe... Ik zou eigenlijk niet weten hoe het precies moet..
03 februari 2010 13:41
nickk
Eigenlijk is er niks moeilijks aan behalve wat MW al zei (SATA drivers) want anders krijg je een mooie blauwe prent :P.
De drivers zijn als het goed is hier te downloaden (ook voor XP Pro)
03 februari 2010 16:42
xdaanx
Ik ben niet zo goed met computers (wel met software enzo, maar niet met bios, en drivers en al die meuk:p) dus ik snap echt niet hoe dit stap voor stap zou moeten.. Iemand een idee wat ik precies moet doen? Ik heb gewoon een Windows XP Pro + key + SP3..
03 februari 2010 18:27
nickk
1. (Belangrijkste) SATA drivers vinden voor je HD (ik neem aan dat het SATA is)
2. SATA drivers op usb/floppy zetten
3. Andere drivers (geluid, videokaart, en dat soort dingen) zoeken en ook op usb/floppy/cd/dvd watdanook zetten.
4. Computer opstarten, disk erin en computer opnieuw opstarten
5. Booten vanaf cd (Windows XP cd) en bij hardware laden (setup) zorgen ervoor dat hij je satadriver (zal wel een ini/inf bestand zijn) pakt.
6. Schijf met Windows 7 formatteren (of verwijderen en nieuwe schijf aanmaken) en daarna installeert Windows de setup bestanden.
7. Windows wordt opnieuw opgestart en de setup gaat verder.
8. Na een half uurtje ben je klaar (installeren) en Windows start op.
9. Username invullen (en automatische updates configureren).
10. Als Windows opgestart is, andere drivers installeren.
11. Klaar met drivers?, antivirusprogramma's installeren en Windows Update laten draaien
12. Klaar
03 februari 2010 18:35
xdaanx
Hartstikke bedankt voor de uitleg, maar heb wat vraagjes: 1: Stap 1 lukt me al niet (ik voel me dom:P), want ik weet niet wat SATA drivers zijn en waar je de goede voor HP 550notebook kunt vinden...
2: Ik neem aan dat die geluid enz. drivers op de site staan die je net hebt gegeven.
3: Bij hardware laden, moet ik dan die SATA-gebeure die ik op mijn USB stick heb gezet laden ofzo?
03 februari 2010 18:40
nickk
Windows XP (setup) heeft standaard geen SATA drivers (IDE wel) in zich en zal dan ook een mooie blauwe prent geven :P.
SATA is een verbinding (communicatiemiddel) tussen je HD en het moederbord. IDE (of PATA) is ook een verbinding (communicatiemiddel) tussen je HD en het moederbord maar is al ouder (windows setup heeft ook die 'standaard' drivers aan boord).
Je moet dus op zoek gaan naar SATA-drivers voor je HD.
De geluid, video, internet en watdanmaarook-drivers staan op de site van je fabrikant (vaak is SATA daar ook te vinden).
Als Windows Setup zich opstart krijg je onderaan een melding van "Windows is loading hardwaredrivers o.i.d" en met F6 (geloof ik) kan je andere drivers toevoegen.
03 februari 2010 18:47
xdaanx
Oke. Ik heb op internet gelezen dat je in de bios van HP 550 notebook een of andere Native SATA uit moet zetten en dat je dan XP kan installeren. Ik weet echter niet of ik dit moet geloven...
03 februari 2010 18:49
nickk
[quote]Computers die zijn gebouwd voor Windows XP maken gebruik van native ATI-technologie voor het aansturen van de vaste schijven, terwijl Windows Vista gebruikmaakt van native Seri?le ATA (SATA)-technologie. Als u een ATI-vaste schijf installeert op een computer met Windows Vista, zullen er compatibiliteitsproblemen optreden.
Bovendien, als een computer wordt gedowngraded van Vista naar XP, kan er een foutmelding worden weergegeven waarin staat dat het besturingssysteem geen vaste schijf kan vinden. Als het installatieprogramma geen vaste schijf kan vinden, kan het het XP-besturingssysteem niet installeren. Het BIOS op een computer met Vista is geconfigureerd voor een native SATA-omgeving en het kan geen ATI-drivers herkennen. Het kan mogelijk zijn de BIOS-instellingen te overschrijven of te wijzigen zodat XP de vaste schijf kan herkennen. [/quote]