[Opgelost] hal.dll is missing - XP installatie
februari 2010
-
lorre851Hallo TWrzz,
Ik heb hier een EEE laptopje binnengekregen (een Medion E1218) met een voorge?nstalleerde Windows 7 starter. Nu, de eigenaar van deze laptop wil dit crappy besturingssysteem vervangen door een XP professional.
Nu, aangezien dit ding geen CD drive had, heb ik eerst de XP op een USB stick gezet met deze tutorial.
Dus, na het backuppen van alle bestanden heb ik alle partities (inclusief recovery) verwijderd en de hele schijf toegewezen aan Windows XP.
Het probleem is nu dat, na het kopi?ren van de bestanden in dos, het pctje niet meer start :s Ik krijg 2 verschillende meldingen.
Met de USB stick er nog in:
[quote]Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.[/quote]
Zonder USB stick (eigenlijk mocht de USB stick er niet uit tijdens de installaties, maar het ding deed toch niets meer...)
[quote]Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer.
Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.
Controleer het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur.
Controleer de Windows-documentatie (welke documentatie?!) over schijfconfiguratie en uw hardwarehandleidingen voor meer informatie.[/quote]
Dus, ik heb de volgende stappen ondernomen:
http://support.microsoft.com/kb/314477/nl (was niet van toepassing, ik voer geen upgrade uit en ik heb stap 4 al zes keer ondernomen)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1212132 (heeft niet gewerkt, ik krijg "het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden". Ik heb de letter van de usb stick gecheckt.)
In de reparatieconsole heb ik de commando's FIXBOOT, FIXMBR, SET en BOOTCFG geprobeerd, maar niks helpte...
Einde van het verhaal, ik hoop dat jullie niet al te bekaf zijn door het lezen van zo'n lange topic :p
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor dit nare probleempje...11 februari 2010 19:48 -
nickk[quote]Known Problems
If you get the hal.dll not found error message, start again from your USB-Drive and choose option 2 "Gui-Installation" which should work now. (If option 2 doesn't work choose option 4 and "Windows XP from HD" on the next screen.) Follow the installation process until you reach a usable windows desktop. The error message is misleading, it's nothing wrong with your hal.dll - your boot.ini has a corrupted entry which is easy to fix:
1. Search for boot.ini (normally it's located on C:\)
2. Open the boot.ini
3. Delete the line that referres to "Windows-USB-Boot" - it should be the last line
4. Save & Exit
Your Eee should now boot Windows normally without the pen drive.
* Note for anyone with an error relating to "dsfo.exe not found" - copy the file USB_MultiBoot_9/makebt/dsfo.exe to USB_MultiBoot_9/dsfo.exe
Verified on an Asus Eee 701 4G and Asus Eee 900 20G [/quote]Bron
Aanvulling Quote, -> Via MS-DOS diskette (of opstart usb) via het commando 'edit' boot.ini aanpassen ;)
[offtopic]Hal probleempje, bekend (lees: vaak voorkomend) probleempje :P[/offtopic]11 februari 2010 19:57 -
lorre851Goed, ik heb nu een Windows 98 opstartdisk gedownload, maar iedere keer als ik een commando intyp (vb Edit, Help, Map, Del, ...) krijg ik "Bad command or file name"
Ik heb effe gegoogled naar de "EDIT.COM", maar jammer genoeg vind ik enkel sites met dode links en handleidingen...
Ik ga eens proberen of ik met BartPE de computer in kan.11 februari 2010 20:23 -
nickkLinux Live CD kan ook, daarna naar die schijf van Windows en boot.ini aanpassen met bijv. Kwrite.11 februari 2010 20:26
-
lorre851[s]ugh... >.<
Elke versie van PE2USB geeft een foutmelding... "Failed to set disk layout" of een "Script error"
Ik h??t het als software niet werkt zoal ik het wil -__-
Ik ga gewoon proberen om die Windows 7 er weer op te krijgen, deze zooi blijft maar duren...[/s]
Hehe, de write-protection stond aan op de usb stick ^^11 februari 2010 20:37 -
nickk11 februari 2010 20:41
-
lorre851Ja, dat is ook nog een optie. Die PEbulder doet nu z'n werk, dus het wordt effe afwachten. Windows 7 terugzetten was eigenlijk de laatste optie, omdat naar mijn mening die laptop ietsje te licht is voor het OS. (het werkte echt z??r traag).
EDIT: BartPE booten vanaf een USB stick werkte niet. Ik kreeg weer een foutmelding...
***UPDATE***
Ik heb nu een andere boot.ini gevonden en die op de USB stick met de windows installatiebestanden geplaatst om zo de computer te kunnen opstarten.
Ik geraak nu dus al in het GUI - gedeelte van de setup, maar na enkel seconden krijg ik al meteen deze fatale fout:
[quote]Fout:
SXS.DLL: Syntaxisfout in het manifest- of beleidsbestand U:\$WIN_NT$.~LS\I386\asms\6000\MSFT\VCRTL\VCRTL.MAN in regel 11.
Fout:
Installation Failed: U:\$WIN_NT$.~LS\I386\asms. Error Message : Een bestand van het onderdeel komt niet overeen met de controlegegevens in
het manifest van het onderdeel.
Onherstelbare fout:
E?n van de onderdelen die Windows nodig heeft voor de installatie kan niet worden ge?nstalleerd.
Een bestand van het onderdeel komt niet overeen met de controlegegevens in
het manifest van het onderdeel.[/quote]
Ik heb de installatie eens op m'n eigen pc geprobeerd, maar ik krijg zowel de HAL.DLL fout als de bovenstaande :s
Er moet dus iets goed fout gelopen zijn tijdens het kopi?ren van CD naar USB, alleen zie ik niet wat... Een rechtstreekse installatie vanaf deze CD heeft vroeger altijd gewerkt. Hij is ook nog in perfecte staat (maw geen krassen) ?n het is een legale (meegekregen van de eigenaar van de laptop).12 februari 2010 12:56 -
nickkWat staat er in die boot.ini nu dan?12 februari 2010 13:05
-
lorre851(boot.ini op usb stick wordt automatisch gestart)
[quote][Boot Loader]
Timeout=10
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
C:\btsec\XPSTP.bs="1. Begin TXT Mode Setup Windows XP, Never unplug USB-Drive Until Logon"
c:\grldr="4. Start GRUB4DOS Menu - DOS FPY IMAGES + Linux + XP Rec Cons + Vista"
C:\btsec\XATSP.bs="Attended Setup XP, Never unplug USB-Drive Until After Logon"
[b]multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows1" /FASTDETECT
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Windows2" /FASTDETECT[/b][/quote]
Het vette is door mij toegevoegd. Enkel de "Windows1" werkte, maar ik heb er voor de zekerheid 2 ingestopt.
EDIT: ik ben nu aan het proberen een ISO te maken van de XP disk, die dan in een virtueel station te laden en vervolgens weer op de usb stick te zetten.
Als dat niet meer werkt zal ik ??n van mijn eigen Windows XP Home CD's proberen.12 februari 2010 15:41 -
nickkWindows 2 werkt niet omdat dat de volgende HD is (dus als er 2 harde schijven in zijn) en dan de eerste partition erop.
Werken die andere bij Operating Systems wel?12 februari 2010 18:13