Ik heb op dit moment windows 7 en ik zou graag een tweede besturingssysteem willen installeren, namelijk windows XP.
Daar heb ik de installatiecd van klaarliggen.
Maar hoe zorg ik ervoor dat die als tweede OS wordt geinstalleerd?
Bedankt.
Groetjes Menno.
16 februari 2010 16:13
nickk
Oh, Windows XP na Windows 7 komt wel wat meer bij kijken dan andersom (oud -> nieuw).
Ik mag aannemen dat je niet al te 'leek' bent (niet negatief bedoeld):
- Je hebt een andere partition?
- HDD Controller = SATA/IDE?
- Je hebt ook nog Win7 dvd om Fixboot te doen?, zo niet dan lenen of als je XP op andere hdd zet (dus niet partition) die andere in BIOS uitschakelen, je maakt dan 2 bootloaders*.
- Je hebt drivers voor XP?
Dit zijn eerst 'standaard' vragen om je straks een goed 'gevoel' te geven bij de installatie. Ik wil (en vast ook nog wel anderen), als het nodig is uitleggen hoe je XP installeert (na Win7 :P).
* Windows XP maakt 'gehakt' van de bootloader van Windows 7 en je kan dus niet meer Windows 7 'normaal' opstarten. Dit kan je verhelpen door op te starten met Win7 DVD en Fixboot te doen.
16 februari 2010 16:21
klerk559
[quote=140315]
Ik heb op dit moment gewoon 1 partition geloof ik? Gewoon de C: schijf alleen.
Geen idee of het SATA of IDE is..
Ik heb nog de windows 7 dvd ja.
Drivers voor xp download ik gewoon..
16 februari 2010 16:31
nickk
- Diskmanager
- Laptop/Computer, geen HW profiel geen informatie
- Handig
- Je weet dat ze er zijn? (niet alle XP drivers zijn er meer).
16 februari 2010 16:33
klerk559
[quote=140317]
Ik kan helaas niet al die informatie vinden. Het lijkt me toch wel ingewikkelder dan ik dacht.
De reden waarom ik windows xp wil hebben is omdat ik gisteren een RailDriver heb gekocht ( http://www.raildriver.com/products/raildriver.php ) en die wil ik gaan gebruiken in samenwerking met Microsoft Train Simulator 1. Dit werkt niet bij Windows 7. Ik dacht de oplossing te hebben: Virtual PC downloaden met de XP mode, maar bij het opstarten van train simulator krijg ik al de foutmelding dat er hardware acceleration vereist is. Kan ik dit oplossen?
Ook de driver van mijn Raildriver installeren lukte niet helemaal.
16 februari 2010 20:38
nickk
Hoi,
- Diskmanager: compmgmt.msc /s
- Laptop/Computer: Weet je zelf wel ^^, bij laptops is het over het algemeen wel SATA (dus 'fail' bij text-based-setup XP)
- DVD handig van Win7 evenals WinXP.
- Drivers? -> Al bekeken of je die kan vinden?
Weet je niet wat er allemaal in de computer zit? -> Everest
Heb je de setup van RailDriver al uitgevoerd als compaliteitsmodus als Windows XP (SP3) of lager?
Heb je toevallig XP Ultimate en zeker een Dual Core Processor (mobo ook ondersteuning voor IntelVT (virtualisatie))?
Zo een heleboel informatie voor je ;).
P.S. Screen van schijfbeheer ff wat weggehaald, anders had ik me PM box vol :P.
16 februari 2010 20:49
klerk559
[quote=140322]
-
- Computer
- DVD's heb ik allebei ja
- Ik heb de drivers van de belangrijkste dingen kunnen vinde, dus videokaart en geluidskaart. Want verder ga ik het alleen voor die game gebruiken.
16 februari 2010 21:46
nickk
Wat staat er allemaal op F:\ en H:\, anders kan je daar toch Windows XP op zetten? (moet geen externe HDD zijn).
Weet je al als je SATA of IDE hebt? -> Anders kijken bij apparaatbeheer bij je controllers (anders ff screenshot maken)
16 februari 2010 21:53
klerk559
Dat zijn externe harde schijven.
Bij apparaatbeheer staat bij opslagcontrollers: IDE.
16 februari 2010 21:55
nickk
Oke, IDE dat is mooiwant dan krijg je geen BSoD bij setup XP
Om XP te installeren moet je je C: schijf kleiner maken om zo een partition te maken voor XP