Hallo ik heb vamiddag geprobeerd om linux bij mij op de pc te zetten maar windows 7 wel te behouden. Maar nu wil ik hem weer als window7 opstarten maar dat wil hij niet meer . ik heb al geprobeerd om hem via een recovery te starten maar dat lukt ook niet. weet iemand een manier ????
Alvast bedankt Gr Wouter
[mod]Als je wilt dat je op een goede manier geholpen wilt worden dan wel graag voldoende info geven, lees het volgende even goed door: Help, een topic schrijven[/mod]
04 april 2010 20:21
kyentei
Ik ben bang dat ik wat meer informatie nodig heb voordat ik je kan helpen. Wat lukt er precies niet? Heb je wel netjes gepartitioneerd en selecteer je vanuit je GRUB wel Windows? ;-)
04 april 2010 20:41
nickk
Als je alleen Windows 7 wilt hebben doe je:
[b]Fixboot
FixMBR[/b]
Als je Linux en Windows wil is het even handig om te weten welke distro je hebt geprobeerd, dit i.v.m. Grub(2).
Bij de 'oude' grub kan je gewoon een entry toevoegen van Windows zelf, bij grub2 is het dacht ik anders maar misschien kan Kyentei even uitleggen over het hoe en wat (toevoegen van Windows =D)
04 april 2010 20:55
kyentei
[quote=140934]
Het lijkt me vrijwel onmogelijk dat grub tijdens de installatie Windows niet gezien heeft. Als dit zo is, wordt toevoegen ook redelijk lastig ;-) Wat misschien gebeurt is, is dat Windows compleet van de schijf verwijderd is.
Maar voor dat ik hier meer energie in ga steken zou ik graag meer uitleg willen. Welk OS geprobeerd? Welke versie hiervan? etc.. ;-)
04 april 2010 21:07
wtr94
ik heb Ubuntu 9.10 geinstaleerd. Ik heb gekeken of windows uberhaubt nog op de pc staat en dat is wel zo. En als ik de computer opstart dan start hij inderdaat grub op ik heb al geprobeerd met een systeem herstel en zo maar als ik hem dan weer opstart kom ik weer in dat grub maar is er geen manier of zo dat je die grub kunt omzeilen ??
05 april 2010 11:02
kyentei
[quote=140950]
Grub is je bootloader, die hoef je niet te omzeilen ;-) Hierin moet je Windows partitie gewoon staan.
05 april 2010 11:37
wtr94
[quote=140951] Die staat er ook wel in maar ik had eerst windows vista op mijn computer staan en later heb ik windows 7 er op gezet maar als ik in dat boot menu kom dan staat er dat windows vista op staat. maar er staat nergens dat er windows 7 op staat dat vind ik een beetje raar. maar ik heb mijn hd er uit gehaald en hem extern aan gesloten op mijn andere pc en daar staan gewoon alle bestanden nog op.
05 april 2010 11:49
kyentei
Maar de benaming kan je aanpassen in de configuratiebestanden, dat maakt geen moer uit. Als je die "vista" opstart, kom je toch gewoon bij je Windows 7 uit? ;-)
05 april 2010 11:52
wtr94
[quote=140955]
dat is tot nu toe nog niet gelukt maar ik ben nu op dit moment niet thuis ik ga vanmiddag nog weer even opnieuw proberen ;) maar al vast bedankt voor je moeite en als ik nog vragen heb dan hoor je ze vanmiddag nog wel
Gr Wouter
05 april 2010 11:56
kyentei
Als je GRUB echt niet meer werkt zou je eventueel het commando grub-install (met de daarbij horende syntax kunnen uitvoeren, voor wat van toepassing is op je systeem, eventjes "grub-install --help" of "man grub-install" uitvoeren)