XP over 7 installeren
april 2010
-
xdaanxHallo beste TW'ers!
Ik wil XP over 7 installeren, en ik zal het even vanaf het begin uitleggen. Ik kocht een laptop met Vista voorgeinstalleerd, maar dat vond ik als poep werken (Sorry dat ik het zeg) dus installeerde in Windows 7. Ik wil nu van Windows 7 naar XP (Heb CD + originele key). Ik heb gehoord dat je XP niet op een Vista laptop/pc kan installeren want dan krijg je de 'Harde schijf niet gevonden' melding ofzo. Daar heb ik echter geen last van.. Ik moest de schijf formatteren naar NTFS bestandssysteem. Daarna ging de setup bestanden kopiƫren. Toen dat klaar was moest de laptop opnieuw starten. Maar deze start gewoon op in Windows 7... Hoe kan ik de setup laten voltooien? Alvast bedankt!18 april 2010 14:12 -
pctweaker- Heb je een SATA schijf? Zo ja, dan kun je XP niet installeren. Of je volgt deze tutorial.
- Formatteer de schijf waar Windows 7 opzit, installeer dan Windows XP op een "schone schijf"
- Google
[mod]Link-fix[/mod]18 april 2010 14:43 -
xdaanxHoe kom ik er achter of ik een SATA HDD heb?18 april 2010 15:02
-
pctweakerSpecs van je laptop bekijken op websites, daar staat het vast wel bij. (Google --> [Laptop merk + versie nummer] hardeschijf bus)18 april 2010 15:03
-
nickkWaarom heeft iedereen het toch altijd over "Windows XP over Windows 7/Vista installeren"?
Je hebt toch gewoon een harde schijf en daar installeer je het betreffende besturingssysteem op, ongeacht wat er toch op staat? Nu weet ik ook heus wel dat er bij Windows XP iets meer bij komt kijken dan (vooral bij nieuwe computers\laptops) een nieuwer besturingssysteem.
Als je een computer\laptop hebt die een SATA controller heeft zorg je ervoor in de BIOS dat hij op IDE staat ipv. AHCI. Dit is niet een super goede manier van installeren, maar dit zorgt er wel voor dat Windows XP correct geinstalleerd wordt.
Het beste is altijd nog (bij WinXP) om een slipstream cd te maken met de SATA controller (als je geen floppy disk hebt).
Goed, om dat even achterwege te laten want jij hebt daar geen problemen mee. Het maakt helemaal niet uit (bij WinXP) als je de schijf formatteert als FAT32 of als NTFS. Het wordt echter wel aanbevolen om het als NTFS te doen omdat dat gewoon veel beter is (encryptie, grootte schijf, grootte bestand enz).
Wat jij moet doen is, tijdens de installatie de schijf van Windows 7 gewoon te verwijderen en daarna gewoon een nieuwe partition te maken. Dan start hij nl. gewoon WinXP op :).
Om een lang verhaal kort te maken:
Succes :)18 april 2010 15:28 -
erwin_wWaarom iedereen het hier over heeft? Simpel omdat men niet precies weet waar ze het over hebben (niet negatief bedoelt en als je het wel zo opvat lees het dan nog eens)
Je kan nu eenmaal geen XP over Windows 7 installeren, wel i.p.v. Windows 7 een XP installeren of er naast op een andere partitie.
Voor een zeer goede uitleg over het installeren van XP, lees dan dit eens door, staat alles netjes omschreven hoe je een Windows XP installeert.
We kunnen hier wel een hele uitleg gaan vermelden maar als deze ook al ergens vermeld staat hoef dat niet dubbel te gebeuren, vandaar de link.18 april 2010 18:30 -
leviathanOm te beginnen, probeer het gewoon.
Als je windows xp setup geen harde schijf van vinden, kan deze ook niet gewist worden door de setup. Je kunt dus niets verliezen.
Als er geen harde schijven gevonden worden weet je dat de benodigde drivers niet aanwezig zijn.
Deze kun je met floppy-disk of bij sommige moederborden op USB-stick tijdens de installatie meegeven (tijdens het opstarten krijg je de vraag of je alternatieve opslag-drivers hebt, F6).
Mocht dit niet lukken, dan kun je inderdaad nog met nLite aan de slag.
Verder kun je ook prima met alle bovengenoemde methoden uit de voeten om XP te installeren.18 april 2010 18:46 -
ditbenikZover ik weet zitten SATA-Schijven in de modernere laptops (Met Vista/7) . VirtualWindowsXP zit wel in Windows 7 , het is makkelijk op Google te vinden . Dan heb je wel meer RAM-Geheugen nodig , maar dat is gewoon eenmaal zo. VirtualXP is de beste oplossing als je geen risico's wil nemen.
EDIT: Het is geschikt voor windows 7 . maar je moet het eerst downloaden.27 april 2010 21:16 -
pctweakerTer aanvulling: Virtual Windows XP (ook wel bekend als XPM) zit alleen in de Windows 7 versies Ultimate, Enterprise en Professional. En inderdaad heb je wat meer werkgeheugen nodig om de XPM vlot te laten draaien. (2 GB is genoeg)
EDIT: Als het goed is zit XPM standaard in je legale Windows 7 versie.27 april 2010 21:21 -
nickkEr kan helemaal niks fout gaan als je Windows Setup je HDD niet ziet, immers hij moet eerst je hdd 'zien' of hem vervolgens te formatteren en opnieuw te installeren.
@Virtualpcfreaks hierboven, kijk eerst eens in zijn Hardware-Profiel.27 april 2010 22:01