-
blip456
Hey,
Vandaag in de les informatica zei de leerkracht iets over een LiveCD (ik denk dat hij hiermee een Bootable CD bedoelt). Ik weet wel wat een bootable cd is maar ik vraag mij af hoe ik deze zelf maak.
Een klein voorbeeldje: neem nu dat ik de iso van linux (gratis versie) download en ik brand deze op een dvd'te, dan weet ik dat dit een installer cd is (rebooten en Linux instaleert).
Maar hoe zorg ik ervoor dat deze iso een Bootable CD wordt (is dit via een tool ofzo?). En hoe kan ik dat bij mijn eigen OS doen (Windows 7 HP, die volledig legaal is maar meegeleverd zonder recovery CD of dergelijke)
06 september 2010 17:52
-
nickk
Nee, geen bootable cd.
Tis een cd/dvd (kijk naar linux ..) waarmee je direct kan werken (indien nodig), bijv. als Windows niet werkt en je moet een backup maken.
Ubuntu -> Live CD
(zo zijn er meerdere van Linux)
Andere voorbeelden:
WinPE -> Live CD
Hirens Boot CD -> Live CD
06 september 2010 17:55
-
blip456
oke dus kan men niet van bijvoorbeeld windows 7 een (legaal) kopietje maken en deze om zetten naar een boot cd/dvd?
06 september 2010 17:58
-
nickk
Windows Vista/7 Install Disk start als WinPE.
WinPE = Windows Preinstallation Environment
De meeste gebruikers drukken op "Installeer nu", maar als je drukt op "Herstel" dan kom je in het echte "Live" gedeelde .. (zo kan je bijv. daar backupen/werken)*
* Bij werken moet je niet denken aan gamen\compleet OS enzo ...
06 september 2010 18:02
-
blip456
oke bedankt
06 september 2010 18:23