1080p beeldscherm
april 2011
-
d3nnis89Hallo allemaal,
Zins enige tijd ben ik in het bezit van een nieuwe laptop. De Sony Vaio VPCEC4m1E.
Graag zou ik mijn laptop via een hdmi kabel willen aansluiten op een extern beeldscherm. (Syncmaster P2470HD full hd)
Nu zit ik echter met een probleempje. Het lukt me niet, om de resolutie correct te weergeven op het externe beeldscherm. Via up- en underscaling kan ik de grootte aanpassen aan het scherm. Hierbij blijft het beeld alleen erg slecht van kwaliteit.
De maximale resolutie van mijn laptop is: 1600x900.
Is het mogelijk om het externe beeldscherm te weergeven in: 1920x1080 (full HD)?16 april 2011 16:36 -
thecruciatorIk denk dat je de video drivers even moet updaten.
Daarna druk je op je AUTO knopje (Op je beeldscherm).
Ik denk dat het zo misschien kan werken.16 april 2011 16:40 -
d3nnis89Wat bedoel je met het auto-knopje? Ik heb alleen een menu-knop en een source knop. Bij source heb ik HDMI aangegeven, waardoor het beeld wordt weergeven op het externe beeldscherm. In het menu kan ik verder weinig aanpassen.
De grootte is beeldvullend. Het ziet er nu alleen uit, als bij 16 bits kleurweergave.16 april 2011 16:54 -
thecruciatorMet het auto knopje bedoel ik het herinitializeren van het beeld.16 april 2011 17:00
-
d3nnis89Daar heb ik helaas geen knop voor.
Update: kwaliteit is op onverklaarbare wijze toch iets beter geworden.16 april 2011 17:08 -
louwrensAls je je laptop aansluiten @ je tv d.m.v. HDMI, heb dan alleen beeld op de tv? Of ook op je laptop? 2x dus. Windows kan niet uitbreiden met twee verschillende resoluties. Als je je tv als hoofdscherm neemt kun je hem prima op Full HD zetten. (Windows toets + P)16 april 2011 21:52
-
d3nnis89Via "dupliceren" (win+p) is het beeld iets scherper met redelijke kleuren. Echter wordt het beeld hierbij op beide schermen weergeven. Toch is het bij lange na niet zo mooi als de weergave op mijn laptop.
Via "Alleen op projector" (win+p) heb ik beeld op één van de 2 schermen. Afhankelijk welke er als standaard scherm is ingesteld. Echter is het beeld erg onscherp en het scherm lijkt wel ingesteld op 16 bits kleurweergave. Ik heb geprobeerd het aantal Hz in te stellen, maar dit levert geen verbetering op.
Ik had verwacht, dat ik via de HDMI uitgang een scherpe en juiste weergave zou krijgen op mijn externe beeldscherm.
De kwaliteit kan echter veel beter. Ik weet nu niet of het aan mijn driver of aan de instellingen ligt.
Update: Het probleem ligt denk ik aan de graphic-driver. Momenteel heb ik de laatste driver gedownload via Vaio Updater. Echter gaat het hier om een verouderde driver uit 2010. Op de website van AMD staat aangegeven dat de laatste en nieuwste driver niet compatible is met de Sony Vaio.
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst113ReleaseNotes.aspx
Is er misschien een manier om alsnog nieuwere drivers te downloaden en installeren voor mijn Sony Vaio VPCEC4M1E??
Wellicht dat het beeld daarna wel juist wordt weergeven.23 april 2011 13:06 -
louwrensIk download voor mijn HP laptop gewoon de drivers van game.amd.com. De Catalyst + Southbridge driver + AHCI driver. Aangezien de laptop een AMD cpu + chipset heeft. Bij onze tv heb ik bij de HDMI ingang wel een computer geselecteerd. Kleuren worden dan anders.
Als je Full HD reso wil gebruiken, moet je alleen naar de tv uitsturen. In de instellingen van Catalyst kun je met overscan het beeld groter maken.
Op me nieuwe monitor zijn de kleuren ook wat raar (of komt omdat me vorige al afweek :P), maar in films en games zijn de kleuren geweldig.23 april 2011 22:37 -
d3nnis89Ik heb een videokaart van ATI en een moederbord van Intel.
De drivers die worden aangeboden bij AMD, schijnen niet te werken voor de Sony Vaio. Dat staat bij Release notes.
Ik zal even in de handleiding van mn beeldscherm kijken. Misschien dat ik daar nog het e.a. kan instellen.
23 april 2011 23:39 -
tim687Die een driver scan met device doctor: http://www.devicedoctor.com/ dan zie je in een hand omdraai of je Sony beeld scherm drivers moeten worden geupdate, en ook de andere drivers.
Werkt perfect!
Groet,
tim68726 april 2011 22:04