Microfoon als afstandsbediening
maart 2008
-
stylocoHoi allemaal,
Weet iemand een programma om je microfoon te gebruiken om je pc te bedienen.
Dus bijvoorbeeld als ik "simsalabim" of "badaboom" of "windows media player" zeg, dat ie dan een programma opstart
(en ja ik heb al gegoogled...)
Grtz
Styloco29 maart 2008 18:09 -
blacksorcererDragon NaturallySpeaking 9 kan dat geloof ik. Dat is software voor spraakherkenning en ondersteund waarschijnlijkdat wat jij zoekt d.m.v. smartcommands. Echter is die software erg duur, maar betwijfel ik anderzijds of je wel een freeware product kan vinden die hetzelfde kan...
Misschien dat je hier wat mee kunt, denk wel dat het erg beperkt is en niet bijvoorbeeld programma's kan laten opstarten.
[offtopic]Ik gebruik bv. mooi 1 afstandsbedieding die zowel mijn tv (op de pc) als andere media en enkele programma's aanstuurt door een .ini te editen en batch files te maken.[/offtopic]29 maart 2008 18:13 -
stylococool, die batch files zijn dus verbonden enerzijds aan de programma's die ze moeten opstarten en anderzijds als ik het goed begrijp aan jou afstandsbediening...
kan je wat meer over je afstandsbediening vertellen? (gaat wel beetje offtopic maar ach..)
het microfoon gebeuren kwam ineens in me op, het leek me veel handiger mits de spraakherkenning efficient is natuurlijk =)29 maart 2008 18:17 -
blacksorcererDit is misschien wel interessant, hiermee lijk je echt je pc te kunnen aansturen met spraak (speech of voice recognition zijn woorden die je ook eens in Google kan gooien): [url]http://surguy.net/articles/speechrecognition.xml[/url]
Alleen misschien wat lastiger en kost aardig wat tijd om uit te zoeken, mja als je dat er wel voor over hebt, heb je daarna misschien wel erg lang plezier van en kun je het makkelijk ook elders toepassen
Die afstandsbediening kwam bij de Hauppauge WinTV PVR-250 tv-kaart die ik gekocht heb...
Het veranderen van die .ini file is voornamelijk bedoelt om de afstandsbediening ook compatible te maken met andere dan de bijgeleverde tv-software. Zo kan ik het dus ook voor MediaCenter (2005 / Vista) en vrijwel alle bekende tv-software gebruiken (in de .ini file zet je gewoon per programma wat het moet doen als je een bepaalde knopin drukt, en daarnaast heb je nog een default, als je in een andere programma of gewoon het bureaublad zit).
Als je een IR (infra-rood) AB (afstandsbediening) hebt, moet je soms wel een beetje richten op de ontvanger, maar die kan je overal plaatsen omdat ie aan een redelijk lange kabel zit. Maar als het signaal wat de AB zend wel sterk genoeg is, hoef je in een slaapkamer bijvoorbeeld nauwelijks te richten omdat het ook weerkaatst op bijv. muren.
Een andere mogelijkheid is RF (radio-frequency) dat met een radiofrequentie werkt en waarbij je niet hoeft te richten. Dat gebruik ik bijvoorbeeld voor alle verlichting op mijn kamer (zowel normale verlichting en LED verlichting) en sommige apparatuur (zoals mijn pc-beeldscherm) waarbij de ontvangers gewoon verborgen zijn achter het bureau, bed, kasten etc.
Daarvoor heb ik dan 2 afstandsbedieningen, die beiden alles kunnen aansturen (verschillende kanalen per apparaat/verlichting) en aan beide kanten van de kamer dus een AB ervoor bij de hand heb.
Maargoed dat is offtopic, maar misschien dat het interessant is een AB te kopen, als je geen geschikte freeware vind die kan doen wat je nu wil. Het probleem is dat de spraakherkenning een bepaalde mate van nauwkeurigheid dient te hebben en ook een goede microfoon wil hebben als je het op afstand wil gebruiken, of je moet al een draadloze headset hebben en constant op je hoofd hebben (misschien een blue tooth microfoon?).
Om maar eens even wat mogelijkheden op te noemen ;)29 maart 2008 18:25 -
aliVista heeft een ingebouwde voice recognition..
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]Als je bovenin kijkt van deze topic zie je dat de TS-er Windows XP gebruikt, dus dit antwoord heeft weinig meerwaarde op zijn vraag. Wel eerst even goed lezen.[/color][/size]
@ Mod : Ik snap dan niet waarom je mijn Vista niet stukje weghaalt, en de dragon naturally speaking stukje wel weghaalt..
En als je even de moeite neemt om in zijn profiel te gaan kijken, zie je dat hij windows vista ultimate heeft...29 maart 2008 18:53 -
jw94even offtopic: werkt zo'n afstands bediening ook op ingebouwede IF op een laptop29 maart 2008 20:09
-
blacksorcerer[offtopic][color=blue]Je geeft een offtopic reactie op een reactie waarvan al is aangegeven dat het offtopic was, maar gegeven was omdat de TS ernaar vroeg. Wat jij (Jw94) vraagt is dus totaal offtopic, zoek zoiets de volgende keer even zelf op, en als je het echt niet zelf kan vinden kan je dus beter een eigen topic openen.[/color]
Om toch even een reactie te plaatsen, op een laptop zit IrDA, wat niet hetzelfde is als IR (niet IF dus) maar daar wel gebruik van maakt.
RC-5 code (de code van IR afstandsbedieningen) gebruikt een andere
transmissie snelheid dan een RS232 (IrDA) poort. Je moet je RS232 poort helemaal
omprogrammeren (direct want de driver ondersteund alleen de standaard waarden).
Dus het kan wel in principe, maar je moet zo'n ding wel zeer grondig aanpassen en ik denk dat het voor jou (en voor iedereen die niet over veel kennis daarover beschikt) gewoon onmogelijk is dat te doen.[/offtopic]29 maart 2008 20:25 -
styloco[quote]Dit is misschien wel interessant, hiermee lijk je echt je pc te kunnen aansturen met spraak (speech of voice recognition zijn woorden die je ook eens in Google kan gooien): http://surguy.net/articles/speechrecognition.xml
Alleen misschien wat lastiger en kost aardig wat tijd om uit te zoeken, mja als je dat er wel voor over hebt, heb je daarna misschien wel erg lang plezier van en kun je het makkelijk ook elders toepassen [/quote]
cool, thx voor de link! Ik zal er nog eens uitgebreid achter gaan zitten als ik de tijd ervoor zal krijgen.
[quote] Als je een IR (infra-rood) AB (afstandsbediening) hebt, moet je soms wel een beetje richten op de ontvanger, maar die kan je overal plaatsen omdat ie aan een redelijk lange kabel zit. Maar als het signaal wat de AB zend wel sterk genoeg is, hoef je in een slaapkamer bijvoorbeeld nauwelijks te richten omdat het ook weerkaatst op bijv. muren. [/quote]
Ik heb een afstandsbediening van Asus Digital Home, werkt perfect in Vista*, maar geeft nogal kuren in xp met 3rd party software. Als ik b.v. TV kijk in XP (wat niet op Vista werkt..) dan heb ik last van bugs. Als op "next channel" klik dan gaat ie naar de volgende maar ook weer dan naar de volgende en zo blijft ie maar non stop door gaan... haha :p
Ik gebruik de Asus Digital Home dan ook in combinatie met mijn telefoon. Op mijn W910i zit een bluetooth afstandsbediening waarmee ik het channel switchen probleem heb kunnen oplossen.
[quote] Een andere mogelijkheid is RF (radio-frequency) dat met een radiofrequentie werkt en waarbij je niet hoeft te richten. Dat gebruik ik bijvoorbeeld voor alle verlichting op mijn kamer (zowel normale verlichting en LED verlichting) en sommige apparatuur (zoals mijn pc-beeldscherm) waarbij de ontvangers gewoon verborgen zijn achter het bureau, bed, kasten etc.
Daarvoor heb ik dan 2 afstandsbedieningen, die beiden alles kunnen aansturen (verschillende kanalen per apparaat/verlichting) en aan beide kanten van de kamer dus een AB ervoor bij de hand heb. [/quote]
Nice, heb je je lampen verbonden met een "klik aan klik uit" systeem? (google)
Ik heb een een RF receiver nog ergens liggen in de kast, met zo'n draadje eraan. Ik heb me altijd al afgevraagd waar dat nou voor was. Probleem is alleen als ik dat ding aan de praat krijg met drivers, wat opzich niet zo'n kunst is, hoe ga ik dat apparaatje dan besturen? (een RF zender? ik noem maar wat..)
[quote] Maargoed dat is offtopic, maar misschien dat het interessant is een AB te kopen, als je geen geschikte freeware vind die kan doen wat je nu wil. Het probleem is dat de spraakherkenning een bepaalde mate van nauwkeurigheid dient te hebben en ook een goede microfoon wil hebben als je het op afstand wil gebruiken, of je moet al een draadloze headset hebben en constant op je hoofd hebben (misschien een blue tooth microfoon?).
Om maar eens even wat mogelijkheden op te noemen [/quote]
Bedenk wel dat ik niet drastisch opzoek ben naar een manier om mijn pc te besturen. Ik vroeg me alleen af wat de mogelijkheden zijn omdat ik 10/7 een microfoon aan heb staan 2,3 meter van mijn bed ^^
Het zou zomaar kunnen dat iemand van TW een proggie gebruikte xD
Moet je eens voorstellen, browsen op internet of youtuben door middel van woorden: "Next, Tab, Tab, Tab, Next, Play, Click" whaha
P.S.
[quote]Mod: Als je bovenin kijkt van deze topic zie je dat de TS-er Windows XP gebruikt, dus dit antwoord heeft weinig meerwaarde op zijn vraag. Wel eerst even goed lezen.
@ Mod : Ik snap dan niet waarom je mijn Vista niet stukje weghaalt, en de dragon naturally speaking stukje wel weghaalt..
En als je even de moeite neemt om in zijn profiel te gaan kijken, zie je dat hij windows vista ultimate heeft... [/quote]
ho ho ho... merry christmas
Blacksorcerer had het juist, ik heb het over Windows XP, ik heb Vista Ultimate maar die zuigt nogal, vandaar dual boot, kzal maar ff aanpassen in mijn profiel.... (wil je ook nog dat ik knoppix, ubuntu, en mac os erbij zet Ali xD)
---------------
*Media Center, ik gebruik Pinnacle PCTV Vision in XP om tv te kijken en Windows Media Center in Vista voor andere media, WMC 'ziet' mijn TV Tuner niet
Nero 'ziet' de TV Tuner wel, alleen is Nero Home een k*t programma
29 maart 2008 20:44 -
louwrensWMC ondersteund DVB-T (-C en die andere niet), dus hij zou m moeten zien:)29 maart 2008 21:51
-
simon840029 maart 2008 21:56