Onlangs had ik een topic geopend met als titel ''Malware (virus) in mn pc, naam: Mrofinu1001186''
Tot mijn grote angst heeft mijn broer deze virus ook boven in zijn computer. Nou twijfel ik..... Kan het zijn dat deze virus in ons netwerk verborgen zit? Ik downloadde een programma'tje via torrent (wat ik nooit meer van mn leven meer doe) en mijn antivirus(kaspersky) vond geen virus. Nu kan ik bijv. geen Internet Explorer starten, geen paint openen, geen games installeren, geen java, foto's bekijken etc...
Mijn provider is orange, en hoe moet ik dit uitleggen aan hun, iemand tips
Ik hoor t graag !
14 mei 2008 23:52
blacksorcerer
[url]http://www.prevx.com/filenames/2171928572467343730-X1/MROFINU1001186.EXE.html[/url]
Prevx zegt dit te kunnen ontdekken (en verwijderen), dus ik zou dat tooltje op iedere pc/laptop in je netwerk draaien, als het daar overal verwijderd wordt en er niets achterblijft, ben je er vanaf.
Je provider heeft er verder niets mee te maken en het kan zich niet in je netwerkkabels/router/modem zetten ;)
Oplossingen in je andere topic kun je nu natuurlijk ook toepassen.
15 mei 2008 08:57
erwin_w
Als je even gebruik had gemaakt van Google (haal uit jou verhaal niet eruit dat je dit ook gedaan had) dan waren er diverse hits gekomen over deze malware.
In de eerste hit dit ik vond wordt netjes uitgelegd wat dit nu precies is en doet en wat je er aan kan gaan doen.
Dit is wel in het engels maar ik mag er wel vanuit gaan dat de meeste de engelse taal wel aan kunnen.
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]Beetje onzinnige mededeling vind je ook niet, zie het tijdsverschil van ca. 1 minuut waarbij wij beiden aan het schrijven waren. [/color][/size]
[offtopic]Wie zei ook alweer dat Prevx niet te vertrouwen was?[/offtopic]
15 mei 2008 21:55
cetow
@Blacksorcerer & Erwin_w
Ik ging volgens jullie advies naar die website en trachtte een licentie te krijgen, maar dit is niet gelukt. Ik had wel een scan gedaan en hij vond idd. een aantal malwares (stuk of 6)
Ik weet nog wel dat deze erin zaten:
Mrofinu1001186.exe
17pholmes1001186.exe
Amvo0.exe
amvo.exe (op google gekeken en is idd malware. Sommige amvo.exe zijn geen virussen werd er gezegd)
Ik herinner de andere 2 niet, maar het waren er 6.
Ik kon dus gewoon voor 1 maand een licentie krijgen volgens prevx, maar kreeg niets? Er stond gewoon free en dat vond ik wel dom. Als ik ervoor zou betalen zou ik het alsnog niet krijgen denk ik:D Nja, weet ik wel zeker..
Ik weet dus gewoon 100% zeker dat die dingen in mn router zit, want mn pc boven is ook besmet met diezelfde malware. Ik zit daar af en toe achter en hij was echt schoon.. Snap niet hoe die rot malware er in komt..
Iemand tips misschien(niet denken dat ik geen google gebruik, want dat doe ik wel!.. Maar kom er gewoon niet uit omdat ik niet precies weet wat ik moet typen, vandaar dat ik graag hulp wil)
17 mei 2008 02:00
keitaro
Je router kan onmogelijk besmet zijn. Want:
om malware, vaak .exes, hun werk te kunnen laten doen moet er een OS zijn die ze activeerd.
Een Router heeft GEEN OS. Maar een Firmware.
Statement dat het onmogelijk is:
De gemiddelde router heeft maar 2 mb werkgeheugen en verder 128 kb aan rom geheugen waar die zijn config in opslaat.
Onmogelijk om daar malware .exes bij te krijgen aangezien die hardware vol zit met gegevens van de router zelf.
Een netwerk virus is nog steeds wel mogelijk, op 1 van de andere machines eventueel.
En je weet nooit dat die pc schoon was. Er gebeurt meer met pc's op het net dan je denkt ;)
Ik zou is een goede antivirus _aanschaffen_ als ik jouw was.
17 mei 2008 09:23
cetow
@Keitaro..
Ten eerst wil ik je bedanken voor je antwoord:)
Maar wat ik inderdaad erg raar vind is, wanneer ik bijv. mn schijf formatteer en opnieuw installeer met win.XP prof, zie ik deze 2 malwares: Mrofinu1001186.exe en 17pholmes1001186.exe, gelijk in mijn pc. Dat is toch onmogelijk? HOE kunnen ze zo snel nou komen. Ik plug me kabel uit mn pc wanneer windows net voltooid wordt, en installeer dan mijn driver voor internet die op cd staat. Wanneer installatie voltooid is update ik mn computer, meestal iets van 90 updates die komen. En daarna gaat mn explorer weg:D wel erg raar.
Soms denk ik van, kan ik beter niet verhuizen en een laptop aanschaffen, ben ik er vanaf..
Nja, maar waar moet ik heen :P Domme vraag natuurlijk.. Ik moet een andere oplossing vinden.
En over dat antivirus, ik installeerde een trial-versie van Kaspersky (geen torrent)... En wanneer het klaar was moest ik mijn pc opnieuw opstarten. Nadat ik dat gedaan had, ging mijn explorer weer weg, geen start menu of wat dan ook. Alleen dat achtergrond van Ierland bleef erop. Ik kan echt niks meer bedenken. Heb me nooit zo rot gevoeld :S
17 mei 2008 12:52
blacksorcerer
Is die XP Pro wat je installeerd wel een legale versie?
Als het gedownload is kan het best zo zijn dat er gewoon rotzooi in zit...
17 mei 2008 12:58
cetow
Het is een illegale versie die ik had gekregen. Maar normaal gesproken gebruikte ik deze altijd al. Nooit waren er problemen. Ik had een enorme fout gemaakt door iets te downloaden via torrent, een muziekprogramma. Dat is de reden dat die malwares er in kwamen. Nu heb ik gewoon 1 aangeschaft die werkt. Maar ja, nu wil ik graag dat die malwares er uit gaan.. Daardoor zoek ik me dus kapot om een oplossing te vinden...
17 mei 2008 13:00
keitaro
Alle pcs afscannen met een goede antivirus scanner.
Of alle pcs formaterren.
Of althans... Alle netwerk apparaten die content kunnen bewaren en doorsturen naar andere apparaten herinstalleren is proberen.
Maar ik zou eerst is aan de gang gaan met een goede antivirus scanner. Die heb je zowiezo nodig op het inet dus dat is nooit een miskoop.