Misschien een domme vraag, maar hoe start je via de cd opnieuw op?
19 juni 2008 17:09
erwin_w
Domme vragen zijn er niet, daarentegen domme antwoorden weer wel.
Zorg er voor dat de CD bootable is, dus dat die kan opstarten vanaf cd.
De pc (BIOS) zal zo ingesteld moeten worden dat deze eerst gaat booten vanaf CD-rom, dit kan je in de BIOS dus aanpassen (heet volgens mij boot-sequence), ook middels een functietoets kan je de opstartvolgorde aanpassen, staat vaak onderaan je scherm vermeld zodra je de pc opstart.
Op deze manier kan je de pc opstarten via de cd.
19 juni 2008 17:13
wouter
Het is gewoon de cd van XP zelf, ik weet begod niet of hij bootable is..
19 juni 2008 17:24
erwin_w
Gewoon even uitproberen, ben je er zo achter, start de pc gewoon door na de wijzigingen van de BIOS of opstartvolgorde dan is de cd niet bootable.
19 juni 2008 17:28
wouter
Nja, heb dus gewoon opnieuw opgestart, en op DEL gedrukt. Zo kwam ik terecht bij een blauw scherm, met gele 'teksten'. Ik wil dus xP opnieuw installeren, maar ik zou niet weten wat ik dan moet doen, je kan het wel aanklikken maar dan kom ik niet verder.
19 juni 2008 17:33
kaboomski
Je moet niet op DEL drukken, je moet pas op een willekeurige knop drukken als er op het scherm "Druk op een toets om vanaf de CD op te starten" verschijnt.
Zoiets dus, maar dan waarschijnlijk Nederlands bij jou:
[img]http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/support/68224press-a-key-to-start-from-cd.gif[/img]
Dan krijg je dit te zien:
[img]http://www.computerfeeling.nl/Plaatjes/WinXPinstall2.gif[/img]
Vervolgens laad de pc een aantal dingen en dan kom je in het menu terecht. Dan moet je eerst de harde schijf formatteren en vervolgens partite's aanmaken als je dat wilt. Dan Windows installeren. Het beste kun je alles even op je gemak na lezen op deze website: Klik hier
19 juni 2008 18:20
wouter
Maar er komt nooit te staan Druk op een toets om vanaf de CD op te starten"
19 juni 2008 18:21
bram94
Dat hoeft ook niet. Als je in het menu van Windows XP bent staat er boven aan toch XP installeren ofzoiets ;).
19 juni 2008 18:23
kaboomski
[quote=115243]Heb je gedaan wat Erwin_w zei? Want dat is het probleem. Je pc start niet op vanaf cd. Daarom krijg je geen bericht "Druk op een toets om vanaf de CD op te starten" De bootvolgorde moet je aanpassen. 1.CD 2.Floppy 3.HDD is de mijne. Heb ik geen problemen mee.
19 juni 2008 18:34
bram94
Offtopic: ik wil eigenlijk ook XP installeren vanaf mijn PC het zou handig zijn als Vista er dan op bleef. Met Virtual PC lukt het niet