Hallo,
Voor mijn opa zoek ik een mooie 17" laptop uit, helaas worden deze altijd met Vista home basic geleverd, niet dat dat zo'n punt is maar mijn opa krijgt les op Windows XP, en hem kennende weet ik 100% zeker dat hij er met Vista op niks meer snapt.
Dus nu mijn vraag:
Kun je in een winkel (in Amersfoort) nog een 17"laptop kopen met Windows XP erop.
IK wil niet de illegale kant op, mocht je er maar aan denken;)
15 februari 2009 21:18
masterwillems
Je bent al langs de paradigit en de Mycom geweest neem ik aan?
15 februari 2009 21:19
vixsta
Nee nog niet, maar XP mag toch niet meer geleverd worden op laptops
En meestal zetten fabrikanten er al een OS op, zodat veranderen ook niet "gratis"kan.
15 februari 2009 21:21
easyboarder
Ik weet niet precies wanneer, maar er zijn gevallen dat je voor een downgrade kan/kon kiezen
15 februari 2009 21:22
vixsta
Dan ga ik morgen maar even naar de paradigit toe...
15 februari 2009 21:27
bj farmore
Volgens mij kun je bij sommige Dell laptops ook nog een downgrade erbij kopen. Ik weet het niet helemaal zeker.
15 februari 2009 21:38
stino
Als je naar bijvoorbeeld een paradigit gaat en je legt uit dat je opa veel moeite heeft met de overstap van xp naar vista dat je wel in overleg kunt gaan voor een eventuele downgrade naar xp. Maar of de prijs dan het zelfde blijft dat weet ik niet. Je kan het altijd proberen.
16 februari 2009 10:42
keitaro
Winkels zeer kleine kans. Microsoft heeft de licentie verkoop voor OEM voor XP stop gezet voor de verkoop in winkelketens.
Grote resellers, zoals HP en Dell mogen een downgrade aanbieden tot april 2009 met XP Pro mits er per jaar mintens voor 5000 euro verkocht wordt aan dat zelfde bedrijf.
De consument is dus helaas al stil gezet voor de verkoop hiervan. Mits er een winkel is die nog een niet verkocht exemplaar heeft met XP er op. Wel kan je eventueel een XP OEM nog los kopen in sommige winkels (ookal is het eigenlijk niet meer toegestaan).
Maar zeer kleine kans. Je moet echt geluk hebben. Microsoft heeft de kraan voor XP echt definitief dichtgedraaid.
16 februari 2009 16:12
vixsta
Dan houdt het op, ik ben bij de paradigit geweest, maar ze mogen het niet meer verkopen:(
Voor ongeveer 90 euro heb je de home editie. Schaf dan een laptop aan, en kijk van te voren of op de support/dwonload pagina van die laptop ook XP drivers worden aangeboden.
Maak dan een recovery dvd voo rde laptop... Zodat je altijd nog terug kan keren, en formatteer dan de boel, en installeer XP.
Dit is dus eigenlijk de oplossing die Keitaro ook al gaf:P