Eind november is ons internet abonnement afgelopen.
Wij hebben nu ADSL (8 MB) via Solcon en we willen overstappen naar UPC Fiber Power (30 MB).
Op de website van UPC staan minimum systeemeisen:
[quote]Netwerkbekabeling: CAT5 of hoger[/quote]
Ik heb 3 vragen over glasvezel:
1) Hoe kan ik mijn netwerkbekabeling controleren?
2) Hoe kan ik de beschikbaarheid voor mijn gemeente (Sommelsdijk, gemeente Middelharnis) controleren? *
3) Als je glasvezel neemt kan je nog gewoon met gewone kabels in huis werken, je hoeft geen glasvezel kabels te trekken door je huis. Juis of onjuist?
*Antwoord weet ik al.
30 augustus 2009 15:05
leviathan
CAT5, dat staat gewoon op de kabels, dus als je er op kijkt zul je het vast wel zien staan. Een geruststelling, CAT5 is de meest gebruikte variant, dus je zult hem vast wel in huis hebben liggen. Vraag 3 is daar ook meteen mee beantwoord, want dat bedoelen ze ook op de UPC site met benodigde bekabeling, dus dat kan dan ook.
En voor 2 zul je ze moeten bellen als het niet op de site staat.
30 augustus 2009 15:21
reinout95
ok. Thanx. Ik heb nog een vraagje over die kabels, op mijn slaapkamer en de slaapkamer van mijn zus is geen internetaansluiting. Wij hebben op die 2 kamers internet via het netstroom (zie afbeelding). Is het, als we glasvezel nemen, nog steeds mogelijk om via deze manier te internetten?
Ter info: UPC Fiber power is niet via glasvezel, dus alle bekabeling die je in huis hebt voldoet
30 augustus 2009 18:09
erwin_w
Ik heb zelf het UPC-pakket met 30Mb internet en wil je wel even attenderen op het volgende:
- Glasvezel ligt alleen tot aan de wijkcentrale, vanuit de wijkcentrale gaat het gewoon via de Coax naar de woningen toe. Van de UPC krijg je een modem (wel of niet met draadloos of met een router, die keus bepaal je zelf.)
Je kan dus met een eigen router achter de modem je internet verdelen.
Ook ik maak bij mij thuis gebruik van DLAN naar de slaapkamers, dit werkt zeer goed.
-Hou er rekening mee dat, mocht je gebruik maken van P2P en/of nieuwsgroepen, dat deze tussen de tijden 12:00 en 0:00 worden gecapt door UPC (1/3 van de snelheid). De stichting COAX is hier al druk mee bezig, lees hier meer daarover.
- Mocht je gebruik maken van het programma Malwarebytes zorg er dan voor dat je IP-bescherming uit hebt staan. Ik heb ondervonden dat als je deze actief zet de snelheid van ca. 25Mb naar 10Mb gaat. Ik heb dit eerst uitgetest in de veilige modus waarbij ik 25Mb haalde, eenmaal in de normale modus had ik 10Mb. Na het uitvinken van die IP-bescherming ging de snelheid weer omhoog naar 25Mb.
Wat betreft de bekabeling, gebruik goede en degelijke CAT5 kabels dan is er in principe weinig aan de hand.
Glasvezel in de woning, daar heb je verder geen omkijken naar. Glasvezel komt niet in de woning terecht zoals ik al eerder schreef.
30 augustus 2009 18:09
louwrens
[quote=137638]
Waar staat die IP-bescherming als ik vragen mag? mss verhelpt dat mijn trage overdracht netwerk probleem.
Over bekabeling zou ik CAT5[b]e[/be], daar kun je gigabit mee halen en pak de STP (Shielded Twisted Pair) variant i.p.v. UTP (Unshielded Twisted Pair). De Shielded is zit een bescherming in tegen straling van buitenaf wat de snelheid kan laten zakken.
UPC knijpt, omdat ze te weinig capaciteit hebben, maar ze zijn bezig om dat te verhelpen (niet als flame bedoeld).
30 augustus 2009 18:35
erwin_w
@Louwrens, in de systray staat de icoon van Malware, rechtermuisklik geeft je wat opties waaronder die van IP-bescherming.
Haal daar het vinkje weg en voila.
Succes.
PS. dit helpt niet m.b.t. de lage snelheid van P2P/nieuwsgroepen.
30 augustus 2009 18:47
reinout95
Nog een vraagje, mijn vader had wat onduidelijkheden. Glasvezel is voor telefonie, internet maar nu ook televisie.
Hij wil graag weten hoe de situatie eruit gaat zien in de meterkast als we glasvezel nemen.
[img]http://img30.yfrog.com/img30/9981/tweakwindows.jpg[/img] Legenda:
1a : splitter, splitst signaal van versterker naar de woonkamer (UPC Mediabox) en naar splitter 2 (naar rest van huis)
1b : versterker
2a : Allnet (internet via het netstroom, zie eerdere post)
bvd.
30 augustus 2009 21:36
leviathan
Waarschijnlijk komt alles binnen dan via de COAX aansluiting (voorheen je TV aansluiting). Daar zet je dan een speciale, vaak bijgeleverde, splitter op die je signaal naar je tv en je modem op zal splitsen. Je tv signaal zul je later nog verder kunnen verdelen, en je modem zul je waarschijnlijk weer op een router door moeten verbinden.